דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דר קרול מקול, מאמנת של מאמנים מלמדת נשים וגברים איך להקשיב ולצמוח כבני אדם 

מאת    [ 20/07/2007 ]

מילים במאמר: 2140   [ נצפה 4161 פעמים ]


"72 שעות המוקדשות רק לעצמך"

מאת אורלי בר-קימה

120 נשים עזבו, קריירה, משפחות ועיסוקים ופרגנו לעצמן שלשה ימים בסדנת "היכולות של אישה" שהגתה יצרה ומעבירה הד"ר קרול מקול, מארה"ב. אני הגעתי לסדנה, בהמלצתה של חברה טובה, שהשתתפה בה לפני כשנה, והיא סייעה לה לעשות שינוי גדול בחייה האישיים והמקצועיים. היות ואף אני נמצאת בשנתיים האחרונות בתהליך של שינוי אישי ומקצועי, ויחד עם אותה חברה עברתי כמה סדנאות לצמיחה והתפתחות אישית בתקופה זו, סיקרן אותי לחוות ולהבין, במה שונה סדנה זו, ולמה דווקא היא עשתה את ההבדל עבור חברתי. דף ההסבר שנשלח לי במייל נשמע אף הוא מבטיח: "תצאי מהסדנה עם תחושת התחדשות עמוקה של כישרונותייך, עוצמתך הפנימית ומטרת החיים האישית שלך. כמו כן תקבלי כלים להתמודדות עם מכשולים, קשיים, מחשבות והתנהגויות מגבילות, שמונעות ממך להיות שלמה, מאוזנת, ומגשימה בכל אספקט בחייך".
זו הפעם הרביעית, שד"ר מקול מגיעה לישראל, להעביר סדנאות, ומתברר שיש לה כאן קהל מעריצים שהולך וגדל, שכולל אנשים שעברו סדנאות שלה בעבר, וכן צוות של מאמנים ומאמנות, שאותם היא מכשירה באופן אישי, על פי שיטתה הייחודית שפיתחה במהלך ארבעים וחמש שנות מחקר: "אימון להתפתחות אישית בחיים באמצעות תקשורת."
היא נחשבת, בשני העשורים האחרונים, ל"מאמנת של המאמנים" ולמומחית בתחום "ההקשבה", והצמיחה האישית. בין היתר כתבה את הספר "הקשב, יש עולם שמחכה להישמע", וכן הקליטה בשיתוף עם ג'ון מילטון פוג, סדרת קלטות ללימוד עצמי: "העצמה שבהקשבה". באמצעות "המכון העולמי להקשבה ותקשורת" שיסדה בשנת 1988, והיא עומדת בראשו, היא מעבירה ברחבי העולם קורסים וסדנאות, כשהבולטים שבהם היא "סדנת הקשבה", שמיועדת לשני המינים, ו"היכולות שלא האישה" , שמיועדת לנשים בלבד. לדבריה כבר נגעה בחייהם של מעל שני מיליון אנשים, ברחבי העולם כשיש כיום כ- 125 מאמנים בשיטה שלה במדינות שונות (סינגפור, אוסטרליה, אנגליה ברמודה קנדה וישראל) והחזון שלה הוא להגיע עד שנת 2020 ל- 200 מיליון בני אדם, שהוכשרו ל"הקשיב".
באמצעות הסדנאות והקורסים, היא חשה שהיא ממלאת את ייעודה בחיים: לעזור לבני אדם לגלות מהי מטרת חייהם, ולאבחן מהם "הפילטרים" שדרכם הם רואים וחווים את חייהם.
"מטרת עבודתי היא לספק לאנשים את החופש להיות מי שהם באמת. מאז שגיליתי מהי, נרגעתי, חיי נרגעו. אני לא שורדת, ואני לא פוחדת יותר. כשאת יודעת מה מטרת חייך, את מרגישה בטוחה. זה גורם לי להתייחס לקשיים ולאתגרים בצורה אחרת. הבעיות הופכות להיות טריוויאליות, ואני פותרת מכשולים ובעיות ביום יום, כי יש לי דברים חשובים יותר לעשות בחיי", אומרת מקול.
את סדנת הנשים היא פתחה בסדרה של תרגילי הכרות מהירים, לחימום האווירה, בהם כל אחת צריכה להציג את עצמה בתמציתיות ב 30 שניות בלבד, בפני כמה שיותר נשים. לאחר מיכן הסבירה את 7 הכלים המרכזיים שאותם נלמד במהלך העבודה האישית והקבוצתית בסדנה, שכולם סובבים סביב העצמת היכולת התקשורתית עם הסביבה שלנו, שהיא המפתח לכל דבר שאנו נרצה להשיג או לשפר בחיינו. החל מהתקשורת הפנימית עם עצמנו, המשך בזוגיות ואהבה, דרך הורות, וכלה בחיינו המקצועיים כמעסיקים או מועסקים
הקשבה אמיתית דורשת נוכחות מלאה, מבהירה מקול, כפי שזה משתקף בחוק הפיזיקאלי הקובע כי "שני דברים לא יכולים להתקיים באותו המרחב ובאותו הזמן". אי אפשר באמת להקשיב, כשהראש שלך נמצא במקום אחר חלק מהזמן, מסבירה מקול ומוסיפה כי היא מאמינה שההקשבה זו מתנה, שאנו נותנים לבני האדם שאנו באים איתם במגע, ושיש לה יכולת ממשית של ריפוי.
הכלי הראשון הוא- BREVITY - בהירות, תמציתיות. לדברי מקול לנשים יש נטייה "לדבר מסביב" במקום במשפטים קצרים ובהירים, שמגיעים לנקודה "בקיצור ולעניין", והדבר גורם להרבה קצרים בתקשורת שלנו, ולחוסר הבנה של מה בעצם אנחנו מתקשרים.
הכלי השני- ACKNOWLEGDGMENT?הוקרה, שמורכבת משני חלקים: להודות ולהוקיר את דברי האחר, באופן שיגרום לו להבין כי הוא נשמע על ידך, וכיצד נתרמת מדבריו באופן אישי.
הכלי השלישי, EMPOWERED LISTENING- הקשבה מעצימה, כלומר לבחור סגנון הקשבה מודע, (בניגוד לדרך הקשבה האוטומטית שלנו), תוך שאנו מתעלמים מקולות אחרים, פנימיים או חיצוניים . למעשה יש חמישה סוגי "הקשבה מעצימה": "להקשיב כמנהיגה" לעצמך ולפרטנר, "להקשיב כשותפה", כשכל אחד מביא 100 אחוז מעצמו לשיחה ואת הדרך שלו, "להקשיב בשיתוף פעולה", כשכולם משתפים פעולה באותה הדרך' "להקשיב מתוך כבוד", בהנחה ששנינו צודקים, למרות שאנו לא חייבים להסכים לזווית הראיה של האחר, ו"להקשיב עם יכולת", תוך קבלת האחר כמסוגל ובעל יכולת.
הכלי הרביעי, הוא כלי מעניין מאוד ונקרא MAKING STUFF-UP או בקיצור MSU, ומשמעותו להמציא לעצמך בראש סיפורים והנחות מוטעות מראש לגבי אחרים, כך שבזמן שהם מדברים אליך, את למעשה שומעת את הסיפור שהמצאת לעצמך, ולא את האמת. לדברי מקול זה כלי עוצמתי, שברגע שמודעים לו, הוא מוריד הרבה מהמתח בחיים.
הכלי החמישי הוא אחד החשובים שנלמד בסדנה ונקרא - LIFE DECISION - החלטת חיים, שהיא למעשה מחשבה מגבילה, פרדיגמה, שבדרך כלל מתעצבת בתודעה של כל אחד ואחת מאיתנו בגיל מאוד צעיר 0-6) שנים), ומונעת מהאדם לגדול ולצמוח כבן אדם. למעשה אלו מעין משקפיים שאנו מרכיבים על עינינו, ודרכם אנו רואים את החיים, ומקבלים את ההחלטות שלנו. בהמשך הסדנה במסגרת התהליך ועבודה בקבוצות הקטנות, כל אחת תזהה את ההחלטה המגבילה שלה. באופן מפתיע התברר לי ולאחרות שברגע שהפכנו מודעות לה, הרבה דברים מתבהרים בהקשר להחלטות שקיבלת בעבר, לסוג הגברים שאותם בחרת, להתנהגויות חוזרות ונשנות שלך, וזו אחת המתנות הגדולות שכל אחת ואחת לוקחת מהסדנה. מתנה שמאפשרת לך מהיום ואילך לבדוק בכל צומת או החלטה בחייך, מאיזה מקום את פועלת, האם מ'החלטת החיים' המגבילה, או מהכלי השישי, שממנו את רוצה לפעול, שמכונה LIFE PURPOSE- כלומר מטרת החיים שלך, או במילים אחרות, אותו הדבר שלשמו הגעת ליקום הזה, המהות הפנימית של מי שאת בחיים האלה. מקול מסבירה שכדי להגיע למטרת החיים שלך כבן אדם, את צריכה לקלף את השכבות מבפנים. "השכבות הן בשבילך כדי שתגלי כמה את חזקה, וכמה את יכולה לעמוד בכל דבר, מבחינה מנטלית, לא פיזית". הכלי האחרון הוא GENDER DIFFERENCE- ומשמעותו איזון בין האנרגיה הגברית והנשית שקיימת בכל אחד מאיתנו, כדי להביא את עצמנו לידי ביטוי במלואנו.
כעת החלה העבודה בקבוצות העבודה הקטנות, בתרגיל שנקרא "שובר הקרח", שבו כל אחת צריכה לדרג את עצמה מ-1 עד 10 בעשרה תחומים שונים כמו למשל, 'עד כמה קל לי להכיר אנשים חדשים', 'עד כמה קל לי לדבר על עצמי', 'עד כמה אכפת לי מה אחרים חושבים עלי', 'כמה אני מצנזרת את דברי כדי לא לפגוע באחרים', וכן הלאה, ועל ידי הסבר בחירותיה לקבוצה, למעשה למדנו להכיר אותה ואת אישיותה, כשבסוף דבריה, כל אחת מהמקשיבות במעגל צריכה 'להוקיר', את דבריה, ולהסביר מה קיבלה מהם באופן אישי.

בשלב הבא, כשהקבוצה התחילה להתגבש ולהתקרב, התחלנו את תהליך העבודה על "החלטת החיים", תוך תרגול שימוש באינטואיציה הפרטית שלנו. מקול הסבירה כי האינטואיציה היא כלי חשוב בעיקר עבור נשים, המאפשר להן ללמוד לסמוך יותר ויותר על עצמן. לדבריה לכל אחד ואחת יש אינטואיציה, אולם אנו לא תמיד מקשיבים לה, או ששכחנו כיצד מקשיבים לה, "למרות שהיא תמיד אומרת לנו את האמת ואף פעם לא מאכזבת" כהגדרתה. לא ארחיב על תהליך העבודה האישי שבו כל אחת בוחרת את החלטת החיים שלה כדי להשאיר משהו לדמיון והסקרנות, אך אספר כי יש 5 סוגי "החלטות חיים" שכאלה שנשים מחליטות, כאמור, בגיל צעיר מאוד, כשכל החלטה כוללת בחובה גם את הצד הנגדי שלה:
"לא שווה כלל"/שווה יותר,
"לא מגיע לי"/מגיע לי-זו זכותי",
"לא טובה מספיק"/ "טובה יותר",
"לא מספיק"/ "יותר מידי",
"לא חשובה"/"מאוד חשובה/כל יכולה".
בסוף תהליך הבחירה, ד"ר מקול עברה בכל קבוצה וקבוצה, מאחת לאחת, ובעזרת "יכולת הרנטגן" שלה לחוש את השדה האנרגטי של האנשים שמולה, אשררה או שינתה את הבחירה האינטואיטיבית. רוב הנשים בקבוצתי, שלהפתעתי הנעימה הייתה מאוד מגוונת מבחינת גיל, השכלה, עיסוק ומגורים, הצליחו לגלות מהי החלטת החיים שלהן בעצמן. אני טעיתי, וד"ר מקול העמידה אותי על טעותי בעזרת סדרת שאלות לייזר ממוקדות שהובילו אותי למסקנה כי ההחלטה ש"חיה איתי", היא "לא מספיק/ יותר מידי".מקול הדגישה בפנינו שלא לומר "החלטת החיים שלי" משום שההחלטה הזו היא לא מי שאת באמת, אלא השקר שאנו מספרות לעצמנו במשך שנים רבות, וכעת כשאנו מודעות לנוכחותה בחיינו, אנו רוצות וצריכות להתרגל ליצור מרחק בינינו לבינה.
"צריך להיות אחת כדי להכיר אחת" היא מוסיפה, ומספרת שזו גם המחשבה המגבילה שאיתה, וזו אחת הסיבות, שלקח לה 8 שנים לסיים את עבודת הדוקטורט שלה שעוסקת בתחום של תקשורת ופסיכולוגיה. באופן מוזר שמחתי להתנחם בעובדה שגם אישה מודעת ובעלת יכולות כמוה, מתמודדת ממש כמו כל אחת מאיתנו עם אתגרי החיים השוטפים.
גם בהמשך הערב והלילה בביתי, עלו וצפו בתודעתי עוד דוגמאות רבות להשפעת החלטת חיים זו על חיי, הבחירות שעשיתי, ודברים שנמנעתי מלעשות, וזה היה מדהים, פתאום נעשה סדר מסוים בקופסא השחורה שלי, ויכולתי להסביר לעצמי הרבה מאוד דברים שהיה קשה לי להבין על עצמי, למרות סדנאות ושיחות עם פסיכולוגים שעברתי בחיי. מעניין איך לפעמים כלי פשוט, אך עוצמתי, יכול לפתור הרבה קונפליקטים ואי בהירויות פנימיים, וכעת כשיש לי אותו, אני חווה מעין תחושת שקט וביטחון פנימי.
ביום השני התוודענו לחלק העצמתי ביותר בסדנה המכונה "כיסא המלאכית". ד"ר מקול בחרה כעשר נשים שהתבקשו לשבת בכיסאות מול כל הקבוצה. האולם סודר במעין "בית משפט" כששאר הנשים יושבות בחצי מעגל מול הנשים שנבחרו, ומקול ובתה אנה, שהיא גם אחת המאמנות הבכירות במכון, יושבות במרכז החדר מול עשר המלאכיות. ככל שאנסה לתאר את מה שקרה בשעות הבאות בסדנה, זה יישמע בדיוני ואולי מוזר לאנשים שלא היו שם. התהליך נקרא "לייזר קוצ'ינג", שיטה מיוחדת שפיתחה מקול, שבה היא פונה בכל פעם לאישה אחת מתוך העשר, ועל ידי סדרה של שאלות ממוקדות מאוד, הגיעה בתוך דקות ספורות למקומות רגישים וכואבים, שבהם נמצאת החסימה של אותה אישה. במקצועיות ורגישות, ותוך הקפדה על שמירת כבודה ועל מידת רצונה של האישה להיחשף, ד"ר מקול, ניהלת את השיחה ואפשרה לה, תוך כדי התהליך, להשתחרר ממועקה מסוימת. אף אחת מהנשים שנבחרו, ואני ביניהן, לא ידענו מראש על מה היא הולכת לדבר איתנו, ואיזה כיוון תיקח השיחה. אשת עסקים מצליחה, הובלה לשיחה על יחסיה עם אמה, שאף היא נמצאה איתנו בסדנה. אישה בשנות העשרים לחייה,שבאה מתחום ההייטק, דיברה על יחסיה עם גברים בחייה, חוסר הערכתה לנשים, והתחברותה לצד הגברי שלה יותר מאשר לצד הנשי. את האחרת, הובילו השאלות הממוקדות, לדבר על הבדידות בחייה, ורצונה בזוגיות, אישה נוספת סיפרה על תקיעות בקריירה שלה ואי יכולתה לפרוץ קדימה מבחינה עסקית, אחת סיפרה על היותה "ילדת אינדיגו" שלא מוצאת את מקומה בחברת בני האדם, ומרגישה בודדה ולא מובנת. כל שיחה מרגשת ומרתקת מקודמתה. אני הייתי הבאה בתור. השיחה בינינו ארכה כ-20 דקות. מקול הצליפה בי שאלות חדות וממוקדות, שמהן נדמה היה כאילו באורח פלאי היא מכירה אותי ואת סיפור חיי האישים והמקצועיים. מה שכמובן לא היה נכון. לא על כל השאלות היה לי קל ונוח להשיב, ויחד עם זאת, אשתף אתכם שזו הייתה אחת החוויות החזקות והמעצימות בחיי, ויצאת ממנה בתחושה של ניצחון ושלווה פנימית. כשהכיוון שלי כיום ברור לי מאי פעם. כל אחת מאיתנו קיבלה ממקול "שיעורי בית" בהתאם לנושא שעלה, והם בד"כ כללו פעולה, שמאוד קשה לה לעשות, ויחד עם זאת, זה בדיוק הדבר, שיוביל אותה לפריצת דרך בחיים האישיים או המקצועיים.
ד"ר מקול, יש היום הרבה "באז" סביב נושא הקוצ'ינג בעולם ובארץ, כמאמנת של מאמנים, איך את מציעה לאדם לבחור לעצמו מאמן?
ד"ר מקול: "ראשית את חייבת לבדוק את הרקע של המאמן, האם הלימודים שעבר רציניים, האם הם מוכרים על ידי איגוד המאמנים העולמי, (ICF) ובעצמם עברו תוכנית אימון רצינית, או שמדובר באדם שעבר קורס או סדנה של כמה שבועות. אם לא מדובר בתוכנית לימודים רצינית לאורך זמן, אל תיקחי אותו כמאמן. שנית, כבר בשיחת הטלפון הראשונית ביניכם, המאמן הרציני ישאל אותך הרבה המאוד שאלות, ויכוון אותך לפעולות שעליך לעשות, כי הקוצ'ינג הוא מוכוון-פעולה ולא עוסק בעבר, אלא בעיקר בהווה ובעתיד - כלומר בתוצאות שאת שואפת להגיע אליהן".

במה שונה הקוצ'ינג שאת עושה לעומת אחרים?
ד"ר מקול: התוכנית שלי שונה בכך שהיא עוסקת בתקשורת בפעולה, את תגידי לי מה את הולכת לעשות, ואח"כ את תעשי זאת. כמו כן אני מציעה דבר ייחודי "לייזר קוצ'ינג", בסדרה של שאלות ממוקדות, אנחנו מגיעים ישר לעניין. לא רוצה לשמוע היסטוריה, אלא, מהי המטרה, מה עשית כדי להגיע לשם, ומה את מתכוונת לעשות מכאן והלאה. אני לא מעוניינת בהסברים, הם בעיני תירוצים, אני מעוניינת בפעולה, זה הדבר הכי חשוב- להישאר ממוקד בפעולה. זה כוח החיים". אני אתן לך דוגמא. לפני כשש שנים אימא שלי מתה, ואני הייתי באמצע סדנה, וזו הייתה מכה קשה וכואבת עבורי כי הייתי קשורה לאמי, אבל החלטתי להמשיך להיות בסדנה ולעבוד. המשכתי להיות בפעולה וזה אפשר לי להישאר יעילה ובפוקוס ולטפל בפרטי ההלוויה. זה לא אומר שלא הייתי באבל, הייתי עצובה וגם בכיתי, לא עצרתי את רגשותיי, אבל עצם היותי בפעולה, עזר לי לעבור את הדרמה, לא "להימרח" בזה כל כולי, ולהמשיך הלאה . אני מלמדת את האנשים לחיות דרך הכוח שלהם. זה החלק שהם צריכם להוציא, וזה המסר שלי. אני מאפשרת לאנשים לגלות את הכוח הזה בעצמם. אני חושבת שהיקום אומר לנו "כן" כל הזמן, ואנחנו, עדיין, ספקנים, אומרים לו בחזרה, "לא, אתה בטוח?"

בשנתיים האחרונות התחלת את פעילותך בישראל, והחודש את חוזרת לכאן בפעם הרביעית כדי להעביר את הסדנה "יכולות של אישה", למה דווקא ישראל?
"הוזמנתי לישראל לפני הרבה שנים, וסירבתי לבוא. ישראל הייתה במצב של מלחמה, ופיגועים, ואמרתי "לא" כי חשבתי שזה מסוכן מידי בשבילי לבוא לכאן. אבל אז בחנתי את עצמי, ושאלתי את עצמי שאלה: האם את באמת רצינית בקשר לעבודתך?, יש לך משהו שיכול לתמוך בבעיות התקשורת של ישראלים בינם לבין עצמם וכן בקשר שלהם עם אנשים אחרים, האם את לא מוכנה למות בשביל האמונות שלך? ועניתי לעצמי ?"כן". אם אני לא מוכנה למות למען מה שאני עושה, אני לא צריכה לעשות את זה. מעבר לכך הישראלים הם אנשים חיים, לבביים ונלהבים, וכשהם נתקלים במשהו שיכול לשפר את חייהם, הם לוקחים אותו ללב ומיישמים, וזה מרגש אותי".

מקול תגיע לארץ בנובמבר ותעביר סדנת הקשבה לנשים וגברים בתל אביב


אורלי בר-קימה
עיתונאית ומאמנת אישית לחיים באמצעות תקשורת
050-8383904
barkima@netvision.net.il




אורלי בר-קימה
עיתונאית ומאמנת אישית לחיים באמצעות תקשורת
050-8383904
barkima@netvision.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב